Програма академiчних обмiнiв iменi Фулбрайта в Українi

16 лютого 2015

Людмила Юріна: враження від участі в ювілейних святкуваннях у Стенфорді

Людмила Юріна, стипендіатка Fulbright Scholar Program, 2010-2011, Центр комп`ютерних  досліджень у музиці та  акустиці CCRMA , Stanford University, Національна музична Академія України,  композитор

У Центрі комп'ютерних досліджень музики й акустики (CCRMA) в Стенфордському Університеті нечасто зустрінеш таке сузір'я живих класиків і легенд комп'ютерної та електронної музики. У жовтні 2014 року культурна громадськість Силіконової Долини відзначала потрійний ювілей: 80-річчя Джона Човнінга - композитора і винахідника, засновника CCRMA, творця принципу FM-синтезу, на базі якого був створений знаменитий синтезатор Yamaha DX7, 50-річчя з дня появи комп'ютерної музики в Стенфордському Університеті і, нарешті, 40-річчя з дня заснування самого Центру CCRMA, провідної лабораторії в галузі комп'ютерних та мультимедійних технологій і розробок в Америці і, мабуть, у світі. З цієї нагоди у Стенфорді було організовано симпозіум "Triple CCRMAlite: 40/50/80", який зібрав безліч професіоналів, поціновувачів, аматорів і визнаних гуру електроніки з багатьох країн світу.

Гортаючи сторінки історії Центру, мимоволі захоплює дух - тут викладали, працювали  і розробляли свої знамениті програми піонери електронної музики Макс Метьюз, ювіляр Джон Човнінг, Джон Епплтон, лекції та практичні заняття проводили  найвідоміші професори і фахівці найвищого класу - Крістофер Чейз (незамінний директор CCRMA), Фернандо Лопец-Лецкано (що нещодавно отримав Приз Marsh O'Neill Award за внесок у розвиток комп'ютерної музики в Стенфорді), професора Джуліус Сміт та  Джонатан Абель, ГеВанг (творець відомої програми ChucK), розроблялися і збиралися найскладніші пристосування і нові інструменти на базі мікросхем. На майстер-класи центру мріють потрапити сотні справжніх прихильників і майстрів комп'ютерної музики з усього світу.

У концертній програмі першого дня симпозіуму 26 жовтня прозвучали твори Джона Човнінга "Turenas", "Voices" для сопрано і живої електроніки, "Resonant Sound Space", "Duet for one pianist: Three Etudes" Ж.-К. Ріссе, виконані автором, "Shimmer.Tree" Котоки  Сузукі, "Lanzon: Echoes" Перрі Кука та Інші. На Вежі Гувера було виконано твір  Кріса Чейфа "Polartide", чудовий за своєю концепцією, написаний для каріллона, він  звучав в реально генерованих звуках, які відправлялися слухачами з їх мобільних телефонів на телефон дзвонаря, який, у свою чергу, був з`єднаній з каріллоном.

27 жовтня, у другий день симпозіуму, з повідомленнями виступили Ф.Лопец-Лецкано , Е.Мурер, Ж.-К.Ріссе, Е.Гаю, Хіро Като, Ге Ванг, в загальній дискусії взяли участь Джуліус Сміт, Саша Лейтман, Такако Фуджіока, Ромейн Мічон. Мені випала честь брати участь у вечірньому концерті, для якого я, в дарунок ювіляру, написала і виконала новий твір "Архіпелаг" для фортепіано з електронікою.

На концерті були присутні і представники української діаспори Микола Білогорський, Валентина Руда, представник Українського консульства в Сан-Франциско Ірина Білокінь. Приємно, що представники культури України тепер презентовані в настільки шановній інституції як Стенфорд. Велика заслуга в цьому належить Програмі Фулбрайта, яка  підтримала мене.

У 2011 році я стажувалася в CCRMA,  також отримавши довгостроковий грант від Фонду Фулбрайта. Важко переоцінити значимість такої події для кожного музиканта. Ще до стажування в Стенфорді я практикувалася у відомій Експериментальній Студії Південно-Західного Радіо у Фрайбурзі (Німеччина), брала участь у проектах, пов'язаних з електронною музикою, але перебування в Центрі перевернуло моє уявлення не тільки про комп'ютерну музику, а й змінило самооцінку, погляди на мистецтво, естетику і творчість, підхід до створення своєї музики. З оптимізмом сподіваюся, що моя участь у концертах та симпозіумах Стенфорду - не остання.


http://ccrma405080.net/405080-events/

http://live.stanford.edu/calendar/october-2014/triple-ccrmalite-40-50-80
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Chowning
www.yurina.ru.gg
https://en.wikipedia.org/wiki/Ludmila_Yurina#Biography