Програма академiчних обмiнiв iменi Фулбрайта в Українi

14 листопада 2016

Patchwork - АМЕРИКАНСЬКИЙ ЖАНР - УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ

Petchwork - АМЕРИКАНСЬКИЙ ЖАНР - УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ

З 12 листопада у Фулбрайтівській галереї відвідувачі та гості Офісу Програми імені Фулбрайта в Україні мають можливість насолоджуватись роботами українських митців, виконаними у техніці "печворк".
Виставка завершиться зустріччю з авторами та куратором виставки 14 грудня о 18.00.
На виставці представлені роботи: Андреєвої Людмили, Кабанець Ольги, Корольової Дар'ї, Лашко Наталії, Левченко Тетяни, Макаревич Марії, Максименко Анни, Присяжнюк Олени, Родівілової Тетяни та Яковенко Надії.

Куратор виставки - Майя Чумак про техніку виконання:
АМЕРИКАНСЬКИЙ ЖАНР - УКРАЇНСЬКИЙ КОНТЕКСТ

На сьогодні печворк (petchwork) - пошиття орнаментальних композицій чи своєрідних "картин" із клаптиків тканини - один із найяскравіших і найрозмаїтіших видів декоративно-прикладного мистецтва. Майже кожен народ має його різновид: в Японії - це "кеса", в країнах Середньої Азії -"курок", в Росії - "лоскутноє шитьйо"... Але найбільшого розповсюдження набув "квілт" ("quilt), батьківщиною якого вважають Англію. Виник він у XVIII cт., коли в Європі з'явилися надзвичайно дорогі набивні тканини - індійські ситці. З метою економії майстри розрізали їх, створювали з клаптиків узори і нашивали на однотонну тканину, а фон вистьобували. З розповсюдженням бавовняного виробництва (а перша європейська бавовняна мануфактура відкрилася в 1772 р.), печворк ставав все популярнішим. Особливим попитом користувались так звані "альбомні квілти" - своїм сюжетом вони мали нагадувати про щось рідне для людини, якій дарувались. І саме їх вивезли перші переселенці на Американський континент.

В жорстких ізольованих умовах нової батьківщини печворкові навики стали більш, ніж доречними та надзвичайно популярними. Цьому сприяли, по-перше, включення в процес індіанських племен, які через винищення майже всього поголів'я бізонів, перенесли прийоми обробки шкіри на текстильні матеріали. До того ж, це надало суто американського колориту орнаменталістиці. І другий фактор - у 80-х роках XIX cт. американки змогли придбати швейні машини з ножним приводом, що набагато прискорило і спростило виробництво. Протягом ХІХ ст. робота з клаптям перетворилася у форму американського народного ремесла і мистецтва, перевершивши масовістю і різноманітністю Старий Світ.

В сьогоденні американський печворк продовжує інтенсивно розвиватися. І не тільки в площині ремесла і мистецтва, але й науки: мистецтвознавці детально досліджують минуле печворку, систематизують узори, аналізують численні виставки, виявляють тенденції розвитку. Як приклад - щойно завершився найбільший міжнародний печворковий фестиваль "Best of show Houston 2016". Україна на ньому, на жаль, не була представлена. Бо для нашої країни цей жанр не є традиційним: він став набувати розповсюдження і розвитку лише чверть століття тому. Та вже можна з впевненістю говорити, що він перейшов із розряду рукоділля в мистецьку площину і що в ньому вимальовуються самобутні стильові особливості, базовані на розкішній орнаменталістиці, національних образах-символах та технічних прийомах народного і професійного декоративно-прикладного мистецтва. Найбільш виразно ці тенденції виявляються в творчості київських майстрів-художників, представлених на цій виставці. Їхні роботи - це результат скрупульозного вивчення мистецької спадщини народу та її особистісна художня інтерпретація з урахуванням жанрових і технологічних особливостей печворку. І це вселяє надію, що американський жанр, осмислений в українському національно-мистецькому контексті буде достойно представлений не тільки на майбутніх хьюстонських фестивалях, але й у світі загалом.

FAQ

Контакти

Офіс Програми імені Фулбрайта в Україні

вул. Еспланадна, 20, кімн. 904

Київ, 01001, Україна

Тел.: +380 (44) 287 07 77

Факс: +380 (44) 230 20 60

office.ukraine@iie.org